تعداد طبقات
به منظور جلوگیری از مفروضات تکراری سعی شده به اختصار معا بر و محاسن انواع تعداد طبقات ی
فضاهای آموزشی در اقلیمهای مختلف با توجه به شناخت از مقاطع سنی در داخل جدول ذیل ذکر می
گردد:
جدول ۲-۲-معایب ومزایای طبقات فضاهای آموزشی در ارتباط با اقلیم های پیشنهادی

مأخذ:محمودی ، ۱۳۸۴
مهدی محمودی ، ۱۳۸۴طراحی فضاهای آموزشی با بهره گرفتن از فرم های انعطاف پذیر
ادامه جدول معایب ومزایای طبقات فضاهای آموزشی در ارتباط با اقلیم های پیشنهادی

مأخذ:محمودی ، ۱۳۸۴
همجواری و مکان قرارگیری فضاهای آموزشی یکی از مسائلی که در مورد انعطاف پذیر کردن
فضاهای آموزشی بسیار موثر است همجواری فضاها نسبت به هم میباشد. تطبق این فضاها با عملکردهای جدید و تغیر در آنها مستلزم قرارگیری فضاها در جایگاههای مناسب است. مسئله قابل توجه در این قسمت همخوانی فضاهای همجوار و کنار هم قرار دادن فضاها ی با مشخصات و نیازهای مشترک است. این همخوانی می تواند از جهات مختلف مثل مبلمان، صوت، مصالح، عرصه و حر م و نیاز استفاده کنندگان و زمان استفاده از آن، بررسی گردد. به این منظور میتوان به مباحث زیر توجه ویژه ایداشت:
۱- اقتصاد زمان عینیبه کردن زمان
۲- دارا بودن فضای کافی، با توجه به اندازه جمعت برای فعالتهای آموزشی در کوتاه مدت و بلند مدت )انعطاف پذیری بودن کالبدی(
دانلود پروژه
۳ - تضمین آساش واحدهای مسکونی و غیر مسکونی همجوار با فضاهای آموزشی
۴- تضمین امنیت در درون و بیرون فضاهای آموزشی در برابر معضلاتی مانند عبور از بزرگراه،
سیل، زلزله و غیره
۵- استفاده از منابع محلی، به عنوان مثال فضای سبز و بازی در کنار مدرسه
۶- توجه به نیاز تاسیسات زیربنا ی و شبکه حمل و نقل
۷- توجه به کیفیت محیطی آلودگی هوا و آلودگی صدا
۸-آساش اقلیمی در مورد مکانیابی واحدهای آموزشی همچنین باید به کاربری های سازگار و ناسازگار توجه
داشت از جمله کاربری های سازگار میتوان از کاربری های مسکونی، فرهنگی و فضاهای سبز نام برد و منظور از کاربری های ناسازگار، کاربری های آلوده کننده است، مانند آلایندههای هوا شامل صنا یع، ترمینالهای مسافربری، آلایندههای صوتی، مثل بزرگراهها، فرودگاهها، مسیر راه آهن، مراکز ی تجاری پر رفت و آمد و سایر آلا یندههای محیطی، مثل فاضلابهای شهری، کشتارگاهها، دامدار یها، مراکز درمانی و بیمارستانی، گورستانها و محلی انباشت زباله و کود.
جدول زیر کاربری های فضاهای آموزشی و سازگاری همجواری آنها را نشان میدهد
جدول ۲-۳- کاربری های فضاهای آموزشی و سازگاری

مأخذ:محمودی ، ۱۳۸۴
ادامه جدول کاربری های فضاهای آموزشی و سازگاری

مأخذ:محمودی ، ۱۳۸۴
نور و انعطاف پذیری فضاهای آموزشی
میزان روشنایی مناسب در تامین آساش جسمی و روحی دانش آموزان موثر میباشد. حداقل میزان روشنایی لازم در کلاس ۲۰۰ لوکس و حداکثر ۵۰۰ لوکس میباشد و با افزاش میزان روشنا یی کارا فضا بالاتر نمیرود. در مورد ارزش روانشناسی نور نکات زیر را میتوان مطرح کرد:
نور کافی میل و رغبت به کار و تحصیل را افزاش میدهد
باعث دقت عمل و تمرکز حواس در دانش آموزان میگردد . سلامتی چشم و قدرت بینا یی محفوظ میماند و خستگی اعصاب کمتر میگردد. جهت ایجاد تنوع فضا یی و تاکید در فضا استفاده میشود همچنین در مورد منبع نور در نظر گرفتن نکات زیر توصیه میگردد:
جهت تابش نور در سمت چپ باشد تا ا یجاد سایه نامناسب روی میز کار دانش آموز نکند منبع نور در حوزه دید دانش آموز قرار نگیرد زیرا باعث خیرگی چشم میشود جایگاه معلم نباید رو به پنجرههای کلاس باشد زیرا مشکل خیرگی چشم به وجود میآورد سطح مطالعه باید مات باشد سطح پنجره های کلاس نباید ۵/ ۱ تا ۷/ ۱ سطحی کلاس کمتر باشد در کلاس اگر عرض بیشتر از ۸ متر باشد که باید در دو طرف پنجره تعبه شود تا دانش آموزان در تاریکی قرار نگیرند. چراغهای سقفی کلاس باید به سقف چسبیده و در ارتفاع بالا قرار داده شوند تا خیرگی چشم را باعث نشوند.
کیفیتهای نور که از جهات مختلف بر پنجره میتابند اثرات متفاوتی دارند. نور شمال یکنواخت و سرد است. نور غرب ایجاد خیرگی میکند و نور شرق گرم میباشد. به عنوان قاعده کلی، جهت فضاهای آموزشی شمال به جنوب است. به منظور کنترل نور طبیعی استفاده از پرده، سایه بان، گیاهان و پیشامدگی در سقف توصیه میشود.
استفاده از شیشه رنگی و نورگیر سقف برای تنوع بخشیدن به فضاها توصیه میشود انعکاس نور در آب و استفاده از المانهای نوری در آب باعث ایجاد ادراکات حسی خوشایند ی میشود
شرا یط حرارتی و انعطاف پذیری فضاهای آموزشی
تامین آساش حرارتی برآوردن ین از یک جسمی و روحی است در مورد شرا ط حرارتی کلاس همواره دمای پائن تر از حد آساش مدنظر قرار میگرد و این مسئله به دلیل حرارت بدن دانش آموزان میباشد که باعث گرمی محیط میشود.
جدول ۲-۴-شرا یط حرارتی و انعطاف پذیری فضاهای آموزشی

مأخذ:محمودی ، ۱۳۸۴
بنابران توصیه میشود:
درجه حرارت تا ۵ درجه پائین تر از حد آساش در مدارس ابتدا یی قابل قبول است حرارت مطبوع باید کنترل شده باشد. در هنگام ورود گرما بیشتری مدنظر خواهد بود در مورد مدارس راهنمایی و دبیرستان رعایت درجه حرارت در حد آسایش توصیه میگردد حرارت به صورت یکپارچه و یکنواخت در فضا باید توزیع شود میزان تغییر درجه حرارت در سردترین جای فضا نسبت به گرمترین نقطه آن از ۵ درجه بیشتر یک نباید باشد.
صوت و انعطاف پذیری فضاهای آموزشی
شنیدن درست از مهمترین عوامل یادگیری است. و حداکثر میزان سر و صدای قابل قبول برای هر کلاس ۴۵ dp است. البته آلودگیهای صوتی محیط پیرامون مدارس را میتوان با تدابیر خاص ذیل از بین برد:
ایجاد فاصله بین مراکز تولید صدا و فضاهای آموزشی به منظور جلوگیری از سر و صدای مزاحم ناشی از کارگاه صنعتی m300 و برای سر وصدا ناشی از بازی بچه ها ۲۵ m فاصله نیاز است.
به غیر از به وجود آوردن فاصله که در بعضی از مواقع میسر نیست از روش های د یگر کم کردن صدا میتوان استفاده کرد: با ایجاد گوشه ها و کنجه ای ز اد و همچن دیوارهای ناموازی و استفاده از سقفهای شیبدار استفاده از جذب کننده های مناسب آکوست یکی استفاده از مصالح مناسب مثل استفاده از مواد متخلخل و نرم مانند موکت نصب فایلهای اکوست یکی در سقف و تیغه های اکوست یکی استفاده از پوشش گیاهی در فاصله مناسب استفاده از پنجره دو جداره عدم استفاده از سقف گنبدی و ا هلالی در فضاهای آموزشی قرار دادن بنای فرعی و غیر حساس در مقابل صوت قرار گرفتن موقعیتی خیابان در گودی استفاده از خاکر زها و تپه ماهوری
رنگ و انعطاف پذ ری فضاهای آموزشی
از عوامل موثر فضا در انتقال پیام، رنگ فضا است. رنگ به عنوان عنصری تفکیک ناپذیر در یک طبیعت معماری تاثیر فراوانی بر روحیه و رفتار کاربران فضا دارد و حالات روانی و عاطفی آنان را شدیداً تحت تاثیر قرار میدهد. هر رنگ حاوی پیامی خاص به بنندگان میباشد.
مقیاس انسانی و انعطاف پذ ری فضاهای آموزشی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...